Kundservice
Välkommen till kundservice. Har du frågor eller behöver hjälp är du varmt välkommen att kontakta oss. Vi har samlat svaren på de vanligaste frågorna här på sidan så att du snabbt och enkelt kan hitta det du letar efter.
Kontakta kundservice
ÖPPETTIDER
Måndag - fredag: 09.00 - 15.00
Lunchstängt: 11.30 - 12.30
Stängt helger & helgdagar
Information om särskilda öppettider:
Fredagen den 1 november har kundservice öppet 8.00-12.00.
Om du har strömavbrott eller annat akut fel, kan du alltid kontakta vår jour dygnet runt på tel. 08-466 81 00, följ knappvalsinstruktionen.
Vanliga frågor och svar
För att du snabbt och enkelt ska hitta svaret på de vanligaste frågorna har vi sammanställt dem här. Hittar du inte det du letar efter är du varmt välkommen att ringa oss.
Vad kan jag göra för att minska min förbrukning och spara el?
Svar:
Just nu är elpriset högt. Här kommer några tips på vad du kan göra för att minska din förbrukning och därmed sänka kostnaderna.
- Sänk värmen med någon grad. Uppvärmning är det som drar störst del av elförbrukningen. Att ta på sig en extra tröja och använda tofflor är i dagsläget konkreta tips för att spara mycket pengar.
- Täta dörrar och fönster. Låt inte värmen läcka ut ur huset och värma skatorna, behåll värmen inomhus!
- Duscha kortare tid, det är dyrt att värma upp varmvattnet.
- Häng tvätten, undvik att använda torktumlaren.
- Byt ut gamla glödlampor till ledbelysning. De flesta lampor är i dagsläget utbytta, men har du några gamla kvar är det dags att ersätta dem med led. Kolla spotarna i taket!
- Släck lampor i rum som du inte använder.
- Släck utebelysningen. Låt det inte lysa hela natten. Har du ljusslingor med ledbelysning drar de väldigt lite el. Låt dem lysa i vintermörkret och ta en kortare dusch för att spara el på vattenuppvärmningen istället, det är mycket mer effektivt!
- Kör fulla tvätt- och diskmaskiner.
- Se till att frysen är avfrostad (och damma bakom kylskåpet).
- Stäng av handdukstorken.
- Stäng av stand by-läget på dina apparater. Använd grenuttag med strömbrytare. Många bäckar små...
Klicka här för att läsa mer om elpriserna
Hur vet jag om jag har schablonpris eller ett rörligt timpris/dynamiskt pris?
Svar:
Schablon - betyder att du betalar för den volym som du förbrukar per månad. Du betalar samma pris för månadens alla timmar till din elhandlare.
Har du ett rörligt pris betalar du ett månadsbaserat snittpris från Nordpool + eventuella påslag från din elhandlare.
Du kan alltså inte påverka din elkostnad genom att använda elen under dygnets billiga timmar. Däremot påverkas din nätkostnad av att du använder elen under låglasttimmar.
Timpris/Dynamiskt pris Om du har ett avtal med rörligt timpris (dynamiskt pris) betalar du olika pris för dygnets alla timmar + eventuella påslag från din elhandlare. Det lönar sig därför att hålla koll på morgondagens elpriser via elen.nu Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. eller Nordpool Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. och planera sin elanvändning efter prisnivån.
Hur vet jag vilken mätning jag har? I Nacka Energis nät har vi kvartsavläsning på samtliga mätare. Vi beräknar våra nätavgifter per överförd kWh och tid (överföringsavgifter och effektpris) läs mer på "våra elnätspriser". Vi skickar dina kvartsvärden till din elhandlare. Hur elhandlaren väljer att använda värdena beror på vilket avtal du har ingått.
Om du loggar inpå din elhandlares "Mina Sidor" bör du kunna se vilket avtal, pris du har.
Kontrollera vilket elhandelsavtal du har med din elhandlare!
Var kan jag se information om min förbrukning och effekttoppar?
Svar:
Information om din förbrukning hittar du på Mina sidor samt på din faktura.
Varför måste jag ha 2 avtal för elen?
Svar:
För att få el hem till dig behöver du ett elnätsavtal med oss. Elnätsavtal gäller för drift, underhåll och utbyggnad av elnätet. Det finns endast en nätägare per område.
Du måste också ha ett avtal med ett Elhandelsbolag. Till dem betalar du för den el du förbrukar. Du är fri att välja vilket elhandelsbolag du vill.
Jag vill ha e-faktura, hur gör jag?
Svar:
Du kan anmäla e-faktura via din internetbank eller så kontaktar du vår kundservice så hjälper vi dig.
Hur gör jag för att säga upp mitt elnätsavtal?
Svar:
För att säga upp avtalet fyller du i blanketten "uppsägning av elnätsavtal". Du fyller enkelt i blanketten här på hemsidan och behöver inte skicka något med posten.
Jag vill få min faktura via Kivra, hur gör jag?
Svar:
Har du pappersfaktura så laddar du bara ner Kivra-appen för att anmäla dig. Har du något av de andra betalningsalternativen kontaktar du kundservice så hjälper vi dig.
Varför måste jag ha ett elnätsavtal?
Svar:
För att använda el i vårt nätområde så måste du teckna ett elnätsavtal för den anläggning som du vill ha din el levererad till.
Elnätsavgiften används till drift, underhåll och utbyggnad av nätet. Klicka här för att läsa mer och teckna avtal
Kan jag välja vilket elnätsbolag jag vill ha?
Svar:
Det finns endast en elnätsägare per område i Sverige så det är inte möjligt att välja.
Var kan jag hitta mitt anläggnings-ID/GS1-nummer?
Svar:
Ditt anläggnings-ID hittar du på Mina sidor samt på din faktura. Anläggnings-ID:et består av 18 siffror och är unik för varje anläggning.
Gäller det inflytt så kan du får ditt anläggnings-ID av tidigare kund på anläggningen, hyresvärd eller bostadsrättsförening.
När kan jag få avbrottsersättning?
Svar:
Du har rätt till ersättning efter 12 timmars avbrott. Du får i detta fall ersättningen som ett tillgodobelopp på nästkommande faktura. Läs mer på sidan om strömavbrott.
Hur lång uppsägningstid har jag på mitt elnätsavtal?
Svar:
Elnätsavtal för privatkunder har 7 dagars uppsägningstid. För företagskunder gäller 30 dagar. Våra allra största kunder, LSP (lågspänning större än 250A) och HSP (högspänning) har 60 dagars uppsägningstid.
Vad händer om jag glömmer att säga upp mitt elnätsavtal när jag flyttar ut?
Svar:
Om du inte säger upp ditt elnätsavtal vid flytt så löper avtalet på som tidigare med fortsatt skyldighet för dig att betala. Det är därför mycket viktigt att anmäla utflytt till oss. Du fortsätter alltså att betala för elnätet och elhandel tills dess du hör av dig och säger upp avtalet (även om det bor någon annan på adressen). Inflyttande kund kan höra av sig till oss för att ingå ett elnätsavtal på aktuell anläggning. Då avslutas också ditt avtal, men för att vara på den säkra sidan är det alltid bäst att skicka in en uppsägelse av elnätsavtalet.
Kan jag överlåta mitt elnätsavtal?
Svar:
Nej, det går inte att överlåta avtalet till en annan person. Den som önskar ta över elnätsavtalet får istället kontakta oss och teckna ett nytt avtal.
Jag vill ha faktura via e-post, hur gör jag?
Svar:
Du kan enkelt ändra till e-postfaktura via Mina sidor eller genom att kontakta vår kundservice så hjälper vi dig.
Jag har inte fått min faktura denna månad, vad gör jag?
Svar:
Logga in på Mina sidor. Här hittar du alla dina fakturor. På Mina sidor finns även information om din anläggning och förbrukning.
Vad erbjuder ni för betalsätt?
Svar:
Hos oss kan du välja på flera olika betalningsalternativ. Du kan få din faktura som pappersfaktura, e-faktura, e-postfaktura, Kivra eller betala via autogiro. Klicka här för att läsa mer om våra betalningsalternativ
Jag ska ansöka om autogiro. På blanketten ska betalarnummer fyllas i, var hittar jag det?
Svar:
Ditt betalarnummer är ditt kundnummer hos Nacka Energi. Kundnumret hittar du på din faktura samt på Mina sidor.
Jag ska betala från utlandet, vad är ert BIC/IBAN nummer?
Svar:
IBAN: SE93 9500 0099 6026 1585 9127 . BIC: NDEASESS
Varför har jag fått en påminnelsefaktura?
Svar:
Om du inte betalar din faktura i tid så skickar vi ut en påminnelse 5-8 dagar efter fakturans förfallodatum. Påminnelseavgiften debiteras på nästa faktura. Tänk på att betala din påminnelse omgående för att undvika att ärendet går vidare till inkasso enligt gällande kravrutiner.
Kontakta gärna vår kundservice om du har frågor kring betalningen.
Varför har jag fått ett inkassokrav?
Svar:
Missar du att betala din faktura i tid så skickar vi ut en påminnelse 5-8 dagar efter fakturans förfallodatum. Om vi efter utskickad påminnelse fortfarande inte fått in din betalning går ärendet vidare till Svea inkasso för hantering. Tänk på att betala ditt inkassokrav omgående för att undvika att elen stängs av.
Kontakta Svea inkasso om du har frågor kring ett inkassokrav.
Jag har dubbelbetalat min faktura, hur får jag tillbaka pengarna?
Svar:
Om du råkat betalat din faktura två gånger så får du ett tillgodobelopp på nästkommande faktura. Vill du istället ha pengarna utbetalda så kontaktar du vår kundservice så ordnar vi det.
Vad är energiskatt?
Svar:
Energiskatt är en statlig skatt på använd el. 2024 är skatten 42,8 öre per kWh + moms 25% = 53,5 öre /kWh
Från 2018 betalar du som konsument energiskatten genom din elnätsfaktura. Det är ditt elnätsföretag som fakturerar energiskatt och som sedan betalar pengarna vidare till Skatteverket.
Innan 2018 betalade du din energiskatt via elhandelsfakturan.
Energiskatten är en så kallad punktskatt vilket, sedan skattereformen i början av 90-talet, är momsbelagd.
Punktskatter införs för att till exempel styra konsumtionen för vissa varor eller för att öka statens inkomster. Skatter på alkohol, energi och tobak är våra äldsta punktskatter.
Energiskatten infördes 1951 och var då 1 öre/kWh och momsfri.
Hur och när får jag mitt elprisstöd?
Svar:
Elprisstödet betalades ut av Försäkringskassan. Privatpersoner fick sin utbetalningen mellan februari 2023 och juni 2023. Läs mer om utbetalningen här. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.