Om tvist uppstår
Om konsumenten och kundcenter inte kan komma överens och tvist uppstår kan konsumenten lämna in en skriftlig reklamation, som nästa steg i processen. Om konsumenten har ersättningsanspråk till följd av ekonomisk skada samt person- eller sakskada, ska även dessa anspråk lyftas fram.
Om konsumenten vidare inte är nöjd med den prövning eller det utfall som företagets ärendehantering har medfört kan konsumenten vända sig till dessa instanser för att få sitt ärende prövat. Vilken instans som är aktuell beror på vad ärendet gäller.
Allmänna reklamationsnämnden, www.arn.se
Allmän domstol, www.domstol.se
Energimarknadsinspektionen, www.ei.se
Kommunens konsumentrådgivare kan också ge information om den konsumenträttsliga lagstiftningen samt ge rådgivning vid tvister. Nacka kommuns konsumentrådgivare nås via kommunens hemsida www.nacka.se.
Konsumenternas energimarknadsbyrå ger också råd och vägledning i frågor som rör elmarknaden. De kontaktas via www.energimarknadsbyran.se.