Kundservice

Välkommen till kundservice. Har du frågor eller behöver hjälp är du varmt välkommen att kontakta oss. Vi har samlat svaren på de vanligaste frågorna här på sidan så att du snabbt och enkelt kan hitta det du letar efter.

Kontakta kundservice

ÖPPETTIDER

Måndag - torsdag: 08.00 - 16.00

Fredag: 08.00 - 15.00

Lunchstängt: 11.30 - 12.30

Stängt helger & helgdagar

Torsdagen den 8/12 har kundservice öppet 09.00-16.00

KONTAKTUPPGIFTER

Telefon: 08-466 81 00

Kundbetyg "Väl godkänd"

Vanliga frågor och svar

För att du snabbt och enkelt ska hitta svaret på de vanligaste frågorna har vi sammanställt dem här. Hittar du inte det du letar efter är du varmt välkommen att ringa oss.

Övrigt

Hur vet jag om jag har schablonmätning eller timmätning?

Svar:


Schablon - betyder att ditt nätbolag mäter den volym du förbrukar per månad och rapporterar det till din elhandlare.

Har du ett rörligt pris betalar du ett månadsbaserat snittpris från Nordpool + eventuella påslag från din elhandlare.

Du kan alltså inte påverka din elkostnad genom att använda elen under dygnets billiga timmar. Däremot påverkas din nätkostnad av att du använder elen under låglasttimmar.

Timmätning – betyder att ditt nätbolag mäter din förbrukning per timme och rapporterar det till din elhandlare. Om du har ett avtal med rörligt timpris betalar du olika pris för dygnets alla timmar + eventuella påslag från din elhandlare. Det lönar sig därför att hålla koll på morgondagens elpriser via elen.nu eller Nordpool och planera sin elanvändning efter prisnivån.

Hur vet jag vilken mätning jag har?
Det beror på vilket avtal du har ingått med din elhandlare. Har du ett avtal med timpriser begär din elhandlare timmätning från din nätägare. Har du ett rörligt Schablonpris får din elhandlare endast månadsvärden från din nätägare.

Om du loggar inpå din elhandlares "Mina Sidor" bör du kunna se vilket avtal, pris och vilken avläsning du har.

I Nacka Energis nät har vi timmätning på samtliga mätare. Vi beräknar våra nätavgifter per överförd kWh och tid (överföringsavgifter och effektpris) läs mer på "våra elnätspriser". Även om din anläggning är timmätt för nätets del så behöver inte det betyda att du betalar ett timpris för din el. Vi skickar inte dina timvärden om din elhandlare inte har begärt det av oss.

Kontrollera vilket elhandelsavtal du har med din elhandlare!

Förbrukning

Var kan jag se information om min förbrukning och effekttoppar?

Svar:

Information om din förbrukning hittar du på Mina sidor samt på din faktura.

Elnät

Varför måste jag ha 2 avtal för elen?

Svar:

För att få el hem till dig behöver du ett elnätsavtal med oss. Elnätsavtal gäller för drift, underhåll och utbyggnad av elnätet. Det finns endast en nätägare per område.

Du måste också ha ett avtal med ett Elhandelsbolag. Till dem betalar du för den el du förbrukar. Du är fri att välja vilket elhandelsbolag du vill.

Betalning

Jag vill ha e-faktura, hur gör jag?

Svar:

Du kan anmäla dig för e-faktura via din internetbank eller så kontaktar du vår kundservice så hjälper vi dig.

Elnätsavtal

Hur gör jag för att säga upp mitt elnätsavtal?

Svar:

För att säga upp avtalet fyller du i blanketten "uppsägning av elnätsavtal". Du fyller enkelt i blanketten här på hemsidan och behöver inte skicka något med posten.

Betalning

Jag vill få min faktura via Kivra, hur gör jag?

Svar:

Har du pappersfaktura så laddar du bara ner Kivra-appen för att anmäla dig. Har du något av de andra betalningsalternativen kontaktar du kundservice så hjälper vi dig.

Elnätsavtal

Varför måste jag ha ett elnätsavtal?

Svar:

För att använda el i vårt nätområde så måste du teckna ett elnätsavtal för den anläggning som du vill ha din el levererad till.
Elnätsavgiften används till drift, underhåll och utbyggnad av nätet. Klicka här för att läsa mer och teckna avtal

Elnät

Kan jag välja vilket elnätsbolag jag vill ha?

Svar:

Det finns endast en elnätsägare per område i Sverige så det är inte möjligt att välja.

Elnät

Var kan jag hitta mitt anläggnings-ID/GS1-nummer?

Svar:

Ditt anläggnings-ID hittar du på Mina sidor samt på din faktura. Anläggnings-ID:et består av 18 siffror och är unik för varje anläggning.

Gäller det inflytt så kan du får ditt anläggnings-ID av tidigare kund på anläggningen, hyresvärd eller bostadsrättsförening.

Övrigt

När kan jag få avbrottsersättning?

Svar:

Du har rätt till ersättning efter 12 timmars avbrott. Då får du ett tillgodobelopp på nästkommande faktura.

Elnätsavtal

Hur lång uppsägningstid har jag på mitt elnätsavtal?

Svar:

Elntsavtal för privatkunder har 7 dagars uppsägningstid. För företagskunder gäller 30 dagar. Våra allra största kunder, LSP o HSP, har 60 dagars uppsägningstid.

Elnätsavtal

Vad händer om jag glömmer att säga upp mitt elnätsavtal när jag flyttar ut?

Svar:

Om du inte säger upp ditt elnätsavtal vid flytt så löper avtalet på som tidigare med fortsatt skyldighet för dig att betala. Det är därför mycket viktigt att anmäla utflytt till oss. Du fortsätter alltså att betala för elnätet och elhandel tills dess du hör av dig och säger upp avtalet (även om det bor någon annan på adressen). Inflyttande kund kan höra av sig till oss för att ingå ett elnätsavtal på aktuell anläggning. Då avslutas också ditt avtal, men för att vara på den säkra sidan är det alltid bäst att skicka in en uppsägelse av elnätsavtalet.

Elnätsavtal

Kan jag överlåta mitt elnätsavtal?

Svar:

Nej, det går inte att överlåta avtalet till en annan person. Den som önskar ta över elnätsavtalet får istället kontakta oss och teckna ett nytt avtal.

Betalning

Jag vill ha faktura via e-post, hur gör jag?

Svar:

Du kan enkelt ändra till e-postfaktura via Mina sidor eller genom att kontakta vår kundservice så hjälper vi dig.

Betalning

Jag har inte fått min faktura denna månad, vad gör jag?

Svar:

Logga in på Mina sidor. Här hittar du alla dina fakturor. På Mina sidor finns även information om din anläggning och förbrukning.

Betalning

Vad erbjuder ni för betalsätt?

Svar:

Hos oss kan du välja på flera olika betalningsalternativ. Du kan få din faktura som pappersfaktura, e-faktura, e-postfaktura, Kivra eller betala via autogiro. Klicka här för att läsa mer om våra betalningsalternativ

Betalning

Jag ska ansöka om autogiro. På blanketten ska betalarnummer fyllas i, var hittar jag det?

Svar:

Ditt betalarnummer är ditt kundnummer hos Nacka Energi. Kundnumret hittar du på din faktura samt på Mina sidor.

Betalning

Jag ska betala från utlandet, vad är ert BIC/IBAN nummer?

Svar:

IBAN: SE05 9500 0099 6026 0009 0548. BIC: NDEASESS

Betalning

Varför har jag fått en påminnelsefaktura?

Svar:

Om du inte betalar din faktura i tid så skickar vi ut en påminnelse 5-8 dagar efter fakturans förfallodatum. Påminnelseavgiften debiteras på nästa faktura. Tänk på att betala din påminnelse omgående för att undvika att ärendet går vidare till inkasso enligt gällande kravrutiner.

Kontakta gärna vår kundservice om du har frågor kring betalningen.

Betalning

Varför har jag fått ett inkassokrav?

Svar:

Missar du att betala din faktura i tid så skickar vi ut en påminnelse 5-8 dagar efter fakturans förfallodatum. Om vi efter utskickad påminnelse fortfarande inte fått in din betalning går ärendet vidare till Svea inkasso för hantering. Tänk på att betala ditt inkassokrav omgående för att undvika att elen stängs av.

Kontakta Svea inkasso om du har frågor kring ett inkassokrav.

Betalning

Jag har dubbelbetalat min faktura, hur får jag tillbaka pengarna?

Svar:

Om du betalat din faktura två gånger så får du ett tillgodobelopp på nästkommande faktura. Vill du istället ha pengarna utbetalda så kontaktar du vår kundservice så ordnar vi det.

Övrigt

Vad är energiskatt?

Svar:

Energiskatt är en statlig skatt på använd el. Från 2018 betalar du som konsument energiskatten genom din elnätsfaktura. Det är ditt elnätsföretag som fakturerar energiskatt och som sedan betalar pengarna vidare till Skatteverket.

Övrigt

Hur och när får jag mitt elprisstöd?

Svar:

Elprisstödet kommer att betalas ut av Försäkringskassan. Privatpersoner kan räkna med att få utbetalningen från och med februari 2023. Läs mer om utbetalningen här.